Biip-biip: Du har modtaget en sms fra det offentlige

Velkommen til den fagre nye verden. Fra og med næste år kan det meget vel være slut med at modtage breve med posten fra det offentlige.

Det fremgår af den plan, som Økonomistyrelsen netop har lanceret i samarbejde med Danske Regioner og Kommunernes Landsforening.

I to særdeles omfattende systemer, der bliver døbt NemSMS og Dokumentboks, er det hensigten, at alle henvendelser fra det offentlige i fremtiden skal foregå elektronisk og så vidt muligt per sms. Det skriver Berlingske Tidende.

Dermed forventer initiativtagerne, at stat, regioner og kommuner årligt vil kunne spare et trecifret millionbeløb, samtidig med at borgerne vil få en væsentligt bedre service end i dag.

Fordelen for borgerne bliver ifølge Centerchef i Kommunernes Landsforening, Jakob Harder, at informationer fra det offentlige nu bliver samlet ét sted, så der bliver mindre at holde styr på.

For helt at undgå rudekuverterne fra det offentlige, bliver det et krav, at man tilmelder sig NemSMS og Dokumentboks.

Borgere uden computer eller mobiltelefon vil fortsat have mulighed for at modtage indkaldelsen til lægen eller rykkeren fra politiet med posten.
/ritzau/




Fra og med næste år kan det meget vel være slut med at modtage breve med posten fra det offentlige.

Offentliggjort Sidst opdateret