BILLEDSERIE: Sortklædte demonstranter på gaden i København

Gruppen "Men in Black" afholder lørdag aften en demonstration i København mod det vaccinepas, som blev offentliggjort i denne uge. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Lørdag aften er der demonstration i Københavns gader mod det vaccinepas, som blev varslet i denne uge.

Offentliggjort Sidst opdateret

Med et banner prydet af ordene "sortklædt modstand" og slagsange går demonstranter lørdag aften gennem Københavns gader.

Bag demoen står gruppen "Men in Black", der ifølge sin Facebook-side "mødes på gaden for frihed" og "går march for og med hele og alle i Danmark".

Demoen begyndte klokken 19 foran Christiansborg. Herfra har demonstranterne begivet sig ud på en syv kilometer lang rute.

"Men in Black" har stået bag flere demoer den seneste tid. Denne gang er den rettet mod vaccinepasset, som blev offentliggjort i denne uge.

Om tre-fire måneder håber regeringen at have et digital pas klar, som kan vise, om man er vaccineret mod covid-19. Hvordan det konkret skal bruges, skal først diskuteres på et senere tidspunkt.

Til demonstrationen er flere dukket op i masker. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Demonstranterne har bannere og skilte med og råber slagord som: "Frihed for Danmark, vi har fået nok". Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Men in Black har afholdt flere demonstrationer den seneste tid, og nogle hare udviklet sig voldsomt. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Politiet er talstærkt til stede ved demonstrationen. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix