Der arbejdes på at løse manglen på sygeplejersker

Offentliggjort Sidst opdateret

Akutplan:

* Regeringen præsenterede sammen med Danske Regioner i slutningen af februar en akutplan, der sætter to milliarder kroner af frem til og med 2024 til blandt andet at skaffe mere arbejdskraft i sundhedsvæsnet med en række initiativer.

Blandt andet mulighed for at give særlige tillæg og en midlertidig afskaffelse af modregning i efterløn for sundhedspersonale.

Lønløfte:

* SVM-regeringen vil afsætte tre milliarder kroner frem mod 2030 til bedre løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor.

Lønstrukturkomité:

* Hvordan pengene skal udmøntes, skal forhandles på plads med arbejdsmarkedets parter.

* Først skal en nedsat lønstrukturkomité gøre sit arbejde færdigt. Den undersøger i øjeblikket lønudviklingen for bestemte grupper i den offentlige sektor, herunder sygeplejersker.

* Komitéen blev nedsat efter en mere end to måneder lang strejke blandt sygeplejerskerne i 2021.

Kilder: Regeringen, Beskæftigelsesministeriet og Ritzau.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu