DF har mistet næsten 100.000 vælgere siden folketingsvalget

Dansk Folkeparti har mistet stemmer siden sidste folketingsvalg. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Professor: De tidligere DF-vælgere vil i stedet primært stemme på Nye Borgerlige eller Socialdemokratiet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et folketingsvalg lurer ude i horisonten, og det er snart et spørgsmål om tid, før vælgerne igen skal en tur i stemmeboksen.

Her vil en del sætte deres kryds ved et andet parti, end de gjorde ved folketingsvalget i 2015.

Det er især Dansk Folkeparti, der mister vælgere.Det viser en ny analyse af vælgervandringer, som professor Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet har lavet for Altinget.

Siden folketingsvalget i 2015 har Dansk Folkeparti ifølge analysen mistet 96.807 vælgere.

De tidligere DF-vælgere vil i stedet primært stemme på Nye Borgerlige eller Socialdemokratiet.

- Dansk Folkeparti bliver udfordret. Det store skub var i forbindelse med Meld- og Feld-sagen, hvor Nye Borgerlige trådte ind på den politiske scene nogenlunde samtidig, siger Kasper Møller Hansen til Altinget og tilføjer.

- Vi så det meget tydeligt ved det seneste kommunalvalg, hvor partiet fik et langt dårligere valgresultat, end vi havde forventet i forhold til den kæmpe tilslutning, det fik ved folketingsvalget.