Dyre rejser koster forsvarsboss en stjerne

For fremtiden vil der være færre stjerner på skulderen af kommandør Per Tidemand, som bliver degraderet til orlogskaptajn.

Det skyldes, at han ifølge forsvaret har rejst og boet alt for dyrt i tjenesten, skriver Berlingske.dk.

Degradering er en sjældent anvendt straf i det danske forsvar. Forsvarets Personeltjeneste oplyser, at sidste gang en søofficer blev degraderet var i 1998, men det skete efter eget ønske og af private årsager.

Forsvarets Interne Revision undersøgte efter kritik forsvarschefernes rejsevaner. Undersøgelsen resulterede tidligere i år, at 13 generaler og admiraler blev bedt om at tilbagebetale mindre udgifter.

I en lang række tilfælde havde cheferne, med den tidligere forsvarschef Tim Sloth Jørgensen i spidsen, rejst på business class uden at begrunde, hvorfor det i de enkelte tilfælde var nødvendigt. Reglerne siger ellers, at man skal rejse på økonomiklasse.

Men mens de øverste chefer blev sat til at tilbagebetale mindre beløb på op til 885 kroner, er kun Per Tidemand blevet degraderet.

Officerernes fagforening, HOD, mener, at straffen er alt for voldsom i forhold til forsyndelsen. Derfor har officerernes fagforening besluttet at indbringe afgørelsen for en domstol.

Per Tidemand gør i dag tjeneste ved Søværnets Specialskole på Holmen. Han vil ifølge Berlingske.dk ikke udtale sig om selve sagen, før den har været behandlet i retten. Men han siger dog, at forsvaret - efter afgørelsen på tjenestemandssagen - i øvrigt har behandlet ham "ganske anstændigt."

/ritzau/

Chef i forsvaret bliver degraderet, fordi han har rejst for dyrt i tjenesten. Hans fagforening bringer nu sagen for en domstol.

Offentliggjort Sidst opdateret