FAKTA: Behandling forbedres for 9200 personer med dobbeltdiagnose

Regioner får 323 millioner kroner til at etablere nyt tilbud til personer med både psykisk sygdom og misbrug.

Offentliggjort Sidst opdateret

1. september 2024 samles behandlingen af personer med både psykisk sygdom og misbrugsproblemer hos landets fem regioner.

Læs om baggrunden her.

* Målgruppen er voksne, som både lever med en moderat til svær psykisk sygdom og har en samtidig afhængighed eller et skadeligt brug af rusmidler.

* 9200 personer over 18 år skønnes at udgøre målgruppen.

* De er hidtil blevet behandlet i to regi: Kommunerne har haft ansvaret for misbrugsbehandlingen, mens regionerne har haft ansvaret for indsatsen mod psykisk sygdom.

* Nu samles ansvaret og behandlingen hos regionerne med det formål at skabe mere sammenhæng i behandlingen og undgå, at borgerne risikerer at lande mellem to stole.

* Aftalen om det nye tilbud blev indgået i 2023 som en del af økonomiforhandlingerne mellem regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

* Regionerne får tildelt 323 millioner kroner til at etablere det nye tilbud, som vil blive gradvist implementeret fra 1. september 2024 frem til og med 2027.

* Sundhedsstyrelsen og Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en faglig visitationsretningslinje med input fra en bredt sammensat faglig arbejdsgruppe og ekspertvurdering af målgruppen.

Kilder: Danske Regioner, Region Hovedstaden.

/ritzau/