FAKTA: Sådan ser de danske barselsregler ud
* Danske forældre har tilsammen ret til 52 ugers orlov, når de får barn.
* Kvinder har ret til fire ugers graviditetsorlov efterfulgt af 14 ugers barselsorlov, mens mænd har ret til to ugers fædreorlov i de første 14 uger efter fødslen.
* I disse 20 uger ydes der dagpenge til forældrene.
* Efter de første 14 uger har begge forældre ret til at holde i op til 32 ugers orlov. De har dog kun ret til dagpenge i 32 uger sammenlagt.
* Den 32 uger lange forældreorlov kan forlænges af begge forældre med 8 eller 14 uger. Det betyder dog en nedsat ydelse, så den samme sum dagpenge i stedet fordeles over længere tid.
* Barselsorloven giver også mulighed for at forældre efter aftale med arbejdsgiveren kan genoptage arbejdet på deltid i en periode eller at udskyde op til 32 ugers orlov, som så kan afholdes drypvis, indtil barnet bliver 9 år.
Kilde: HK
/ritzau/
Seneste artikler
Motorcyklist påkørte dødt dådyr
Trippel sportsfest: Her er søndagens kampe
Nye krimier afslører landsdelens mørke hemmeligheder
Direktør langer ud efter havbrugskritikere: – De er direkte onde
Vil du have indflydelse på de nye skoledistrikter? Her er fristen
Mest læste artikler
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde
Bostedet Langholt lukker