* Efter indførslen af 11 ugers øremærket barsel er mænd begyndt at tage mere barsel. I gennemsnit tager den anden forælder end moren omkring tre uger mere barsel end før.
* Ser man på forældrenes samlede brug af barselsdagpenge, er den dog i gennemsnit faldet med 0,6 uge med de nye regler.
* Det er særligt i tilfælde, hvor den anden forælder tjener mere end moren eller har en højere uddannelse, at den samlede barsel er blevet kortere.
* I alle brancher er længden på orloven hos den anden forælder steget med de nye regler. Den største stigning ses inden for landbruget, som dog fortsat er den branche, hvor den anden forælder end moren tager kortest barsel.
* Mænd og medmødre, der arbejder med offentlig administration, ligger øverst med godt 12 ugers barsel i gennemsnit.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets rapport "Status på arbejdsmarkedet".
/ritzau/
Seneste artikler
Seks millioner afsat til stor parkeringsplads
Agesen efter nederlag: - Vi mangler noget kynisme
Drilske rumænere slår Nykøbing Falster i Champions League
Vejrguderne holdt hånden over Æblets Dag
TSØ lukkede kampen tidligt i storsejr
Mest læste artikler
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde
Bostedet Langholt lukker