Far og medmor tager mere barsel

Offentliggjort Sidst opdateret

* Efter indførslen af 11 ugers øremærket barsel er mænd begyndt at tage mere barsel. I gennemsnit tager den anden forælder end moren omkring tre uger mere barsel end før.

* Ser man på forældrenes samlede brug af barselsdagpenge, er den dog i gennemsnit faldet med 0,6 uge med de nye regler.

* Det er særligt i tilfælde, hvor den anden forælder tjener mere end moren eller har en højere uddannelse, at den samlede barsel er blevet kortere.

* I alle brancher er længden på orloven hos den anden forælder steget med de nye regler. Den største stigning ses inden for landbruget, som dog fortsat er den branche, hvor den anden forælder end moren tager kortest barsel.

* Mænd og medmødre, der arbejder med offentlig administration, ligger øverst med godt 12 ugers barsel i gennemsnit.

Kilde: Beskæftigelsesministeriets rapport "Status på arbejdsmarkedet".

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.