Flere bud på fremtidens sundhedsvæsen

Offentliggjort Sidst opdateret

* I 2024 præsenterer Sundhedsstrukturkommissionen sit forslag til, hvordan sundhedsvæsenet kan ændres, så der bliver en større sammenhæng i behandlingen af patienterne.

* I efteråret 2024 skal reformen forhandles politisk og vedtages på Christiansborg.

* På forhånd er flere sundhedsaktører klar med deres bud på, hvordan sundhedsvæsenet skal indrettes:

* Sundhedsstyrelsen, der har det overordnede ansvar for sundhedsvæsenet, ønsker, at aktiviteten uden for hospitalerne, herunder hos de praktiserende læger, øges med 30-40 procent over en årrække.

* Danske Regioner, der styrer og administrerer sygehusene og de praktiserende læger, ønsker ligeledes at styrke de praktiserende læger. Desuden ønsker regionerne én samlet indgang til sundhedsvæsenet.

* Kommunernes Landsforening (KL), der har ansvar for hjemmesygeplejersker og genoptræning uden for sygehusene, ønsker at styrke de såkaldte sundhedsklynger. De fungerer i samarbejde mellem sygehuse, praktiserende læger og kommunerne.

* Praktiserende Lægers Organisation (PLO) støtter KL's forslag om at styrke sundhedsklyngerne. Lægerne afviser Danske Regioners forslag om én samlet indgang til sundhedsvæsenet.

Kilder: Danske Regioner. PLO og Ritzau.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu