Forskere: Vitaminpillen kan slå dig ihjel

Sådan lyder konklusionen i et nyt dansk videnskabeligt studie af samtlige forsøg, der er udført i hele verden.

Risikoen for pludselig at dø er større for mennesker, der spiser netop denne type antioxidanter, end dem der ikke spiser disse tilskud, skriver videnskab.dk.

Primus motor i projektet er overlæge, dr.med. Christian Gluud, der leder forskningscentret Copenhagen Trial Unit.

- Vores nye studier viser, at antioxidanterne øger dødeligheden med cirka fire procent. Det er altså farligt at tage vitaminpiller, og vi vil gerne fraråde folk, der er raske, og som får en alsidig kost, at spise dem, siger Christian Gluud.

Det ny studie bekræfter en lignende undersøgelse, som de samme forskere gennemførte i 2008.

Dengang baserede de deres konklusion på en gennemgang af 68 såkaldt randomiserede forsøg med i alt 232.606 mennesker. Heraf fik nogle antioxidant som kosttilskud, mens andre fik virkningsløse placebo-tabletter eller intet tilskud.

Konklusionen vakte dengang opsigt i medierne og førte til diskussion i forskningsverdenen. Men myndighederne valgte ikke at gribe ind.

Den ny undersøgelse omfatter yderligere 64.517 personer.

Det er Fødevarestyrelsen, der har ansvaret for kosttilskud. Her vil man afvente en ekspertvurdering, siger ernæringsfaglig medarbejder Søren Langkilde til videnskab.dk.

- Når der kommer ny videnskabelig litteratur, spørger vi normalt vores eksperter på DTU Fødevareinstituttet, om de nye studier giver anledning til, at vi foretager os noget, siger han.

Afdelingschef Gitte Gross på DTU Fødevareinstituttet mener, man bør overveje, om disse produkter skal sælges som kosttilskud i håndkøb eller snarere som lægemidler.

Hun råder generelt folk til at holde sig fra kosttilskud, der kun indeholder ét enkelt vitamin, hvor doserne generelt er højere end den anbefalede daglige dosis.

- Det er de færreste danskere, der har behov for ekstra tilskud, siger Gitte Gross.

/ritzau/

Det øger dødeligheden betydeligt, hvis man spiser vitaminpiller med antioxidanter i form af vitamin A, E og betakaroten.

Offentliggjort Sidst opdateret