G7-ministre boykotter middag med sælkød

G7-landenes finansministre boykottede lørdag en festmiddag, der var arrangeret for dem i Iqaluit. Det skriver KNR, Grønlands Radioavis.

Den canadiske finansminister Jim Flatherty havde arrangeret topmødet i Iqaluit for de øvrige seks G7-finansministre. Det skete dels for at vise Arktis frem, men også for at få dem til at forstå sælfangstens betydning for inuitbefolkningerne.

Sådan gik det dog ikke. Finansministrene og bankfolk fra Tyskland, Frankrig, Italien og Storbritannien meddelte, at de boykottede festmiddagen, fordi der blev serveret sælkød. Ministrene fra USA og Japan blev bare væk.

Kun den canadiske finansminister og direktøren for den canadiske nationalbank indfandt sig til middagen.

Der stod i øvrigt ikke kun sæl på festmenuen. Stolene, som middagsgæsterne skulle sidde på, var betrukket med sælskind. Ministrene ville også få sælskindsveste og -vanter som gaver i forbindelse med arrangementet, skriver KNR.

/ritzau/

G7-landenes finansministre vil ikke spise sælkød. Ingen af dem dukkede lørdag op til den festmiddag, der var forberedt til dem i Iqaluit i Canada

Offentliggjort Sidst opdateret