Han er brudt igennem lydmuren i det store udland

David Dencik har medvirket i danske og svenske film og serier samt flere Hollywood-produktioner. Den 31. oktober fylder han 50 år. (Arkivfoto). Foto: Joel Saget/Ritzau Scanpix

Det store udland ringer ofte til David Dencik, der har haft roller i store film - men stadig kan ses i danske produktioner. Han fylder 50 år den 31. oktober.

Offentliggjort Sidst opdateret

Flere danskere har medvirket i de kolossale internationale produktioner, som "James Bond"-filmene er, og den seneste er David Dencik.

Han kunne i 2021 ses på skærmen som russisk videnskabsmand i "No time to die", og rollen må betegnes som den foreløbige kulmination på en lang karriere inden for skuespil for Dencik, der har nok at se til i både ind- og udland.

David Dencik fylder 50 år den 31. oktober.

Han er født i Stockholm, og han er også uddannet skuespiller i Sverige. Men han er vokset op i Danmark, og han har gjort sig bemærket i film og serier som "Ørnen", "Fasandræberne" og "Bedrag".

Sidste år gjaldt det DR-serien "Huset", som får en sæson to. Dencik spiller en brutal fængselsvagt.

I den forbindelse fortalte han til Ritzau, at han faktisk engang har arbejdet i et fængsel, nemlig Vridsløselille. Den erfaring kunne han trække på.

Og så fortalte han, hvordan han holder af at besøge lommer i samfundet - eksempelvis fængslet - som skuespiller:

- Alle besøg er sådan nogle små lommer ind i samfundet gratis - eller aflønnet selvfølgelig. Det var også hårdt arbejde.

- Men det er vel nogle af de små ting, livet kan byde på. Det er også det, skuespillere gør, når de researcher, sagde han i september sidste år.

Internationalt har han foruden sin rolle i "James Bond"-film medvirket i den oscarnominerede film "Dame, konge, es, spion" samt den stærkt anmelderroste serie "Chernobyl", der omhandler katastrofen på atomkraftværket i 1980'erne.

De store job er kommet et stykke inde i livet for Dencik, og han har tidligere klassificeret 40'erne som "en total optur" i et interview med Woman.

Til magasinet sagde han i 2021, at "alt væsentligt" i hans liv var sket her. Store roller, og endnu vigtigere er to børn kommet til.

- Bortset fra, at jeg begynder at mærke, at jeg bliver ældre i mine knæ og led, er jeg ret begejstret for at blive ældre.

- Jeg synes, min kone bliver mere og mere attraktiv, og mine børn bliver sjovere og sjovere. Det hele samler sig, sagde han til magasinet.

Nu går han altså ind i 50'erne og kan for tiden ses i Thomas Vinterbergs serie på TV 2 "Familier som vores".

David Dencik er gift med Sofie Dencik. Parret har to børn og er bosat på Frederiksberg. Han er desuden bror til filminstruktøren Daniel Dencik.

/ritzau/