Helle T.: Skal Pia være minister, Løkke?

- Bliver en stemme på Lars Løkke Rasmussen reelt en stemme på Pia Kjærsgaard som kulturminister? Socialdemokraterne kræver svar fra statsministeren.

Socialdemokraterne kræver, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) engang for alle gør det klart, om et VKO-flertal efter det næste valg betyder, at Dansk Folkeparti også kommer med i regeringen. Kravet kommer efter, at justitsminister Brian Mikkelsen (K) har åbnet for muligheden og Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, har kvitteret med meldingen om, at "katten er ude af sækken".
Socialdemokraternes formand, Helle Thorning -Schmidt, kalder justitsministerens udtalelser for nye toner.
- Dansk Folkeparti sidder nu og herser rundt med regeringen, og vi kan igen høre, at de gerne vil i regering, hvis de kan få mere indflydelse. Og nu sidder de åbenbart helt ind i regeringstoppen og overvejer, om det vil være en god idé, at få Dansk Folkeparti med i regeringen. Derfor har vi behov for at få et svar fra Lars Løkke Rasmussen: Bliver der en VKO-regering efter næste valg? Bliver en stemme på Lars Løkke Rasmussen reelt en stemme på Pia Kjærsgaard som kulturminister, siger Helle Thorning-Schmidt.
Ifølge Brian Mikkelsen er "det afgørende politikken og ikke de personer, man samarbejder med", ligesom justitsministeren understreger, at han personligt ikke har problemer med, at Dansk Folkeparti kommer i regering. Selv om Pia Kjærsgaard heller ikke kan se noget til hinder for, at hun bliver minister, så fastholder hun dog, at to krav skal være opfyldt: Vælgerne skal ønske det, og indflydelsen skal være større i regering end uden for.
Mens Liberal Alliance truer med at trække sin støtte til VK-regeringen, hvis den udvides, så har De Radikale til gengæld ikke alene også opfordret statsministeren til at melde klart ud om Pia Kjærsgaards karrieremuligheder. Gruppeformand Margrethe Vestager mener han bør optage støttepartiet i regeringen. Så kan de egentlige magthavere også blive stillet til ansvar, lyder det.
Venstres politiske ordfører, Peter Christensen, henviser til, at den nuværende politiske konstellation - en borgerlig-liberal regering og med Dansk Folkeparti som støtteparti - har nået mange resultater sammen, og der ikke er "grund til at lave om på noget, der virker".


/ritzau/




Offentliggjort Sidst opdateret