Hun skiftede boligsalg ud med boligpolitik

Heidi Bank (V) meddelte i 2021, at hun ville bruge al sin tid på at være folketingsmedlem for Venstre. Det betød, at hun ikke genopstillede til kommunalvalget i efteråret sidste år, som hun ellers havde siddet i siden 2018. (Arkivfoto). Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Folketingsmedlem Heidi Bank har været en aktiv stemme i debatten, siden hun for snart fem år siden fik sin første politiske post. 1. august fylder hun 50 år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Heidi Bank har nået at arbejde som blandt andet ejendomsmægler i et par årtier, før hun valgte at skifte boligsalg ud med politik.

I de sidste fire år er hun gået fra at have tunge poster i byrådet i Aarhus til at være Venstres boligordfører i Folketinget.

Mandag 1. august fylder folketingsmedlem Heidi Bank 50 år.

Heidi Bank er både bankuddannet og uddannet ejendomsmægler og valuar, og hun drev i nogle år egen ejendomsmæglervirksomhed.

Hun er opvokset i Hillerød i Nordsjælland, men flyttede sidenhen til Aarhus, hvor hun blev valgt til byrådet ved kommunalvalget i 2017.

Som byrådsmedlem har Heidi Bank blandt andet været en af kritikerne af kontorbygningen Mindet 6. Højhuset, der skal bygges i Aarhus, kommer til at måle 139 meter.

Halvandet år gik der, hvor Heidi Bank alene helligede sig det aarhusianske byråd, før hun kastede sig over landspolitikken.

Ved det seneste folketingsvalg i 2019 var hun opstillet i Østjyllands Storkreds og stod, da optællingen var færdig, tilbage med et tillægsmandat og ifølge flere lokale medier et løfte om, at hun ville fortsætte i byrådet.

Ikke desto mindre fik Heidi Bank tre måneder senere et tilbud om at blive boligordfører for Venstre på Christiansborg, og hun valgte derfor at drosle ned på arbejdet i byrådet. Det kostede tre tunge poster - blandt andet som politisk ordfører for Venstres byrådsgruppe.

Heidi Bank fortsatte i byrådet frem til kommunalvalget sidste år, og hun har siden valgt at kaste sig fuldt ind i livet som folketingsmedlem.

- Arbejdet i Aarhus Byråd er spændende og vigtigt, men har fået ansvaret for indenrigs- og boligområdet, ligesom jeg sidder i erhvervsudvalget for Venstre på Christiansborg, hvor der skal leveres maksimalt, og det hænger ikke sammen med at passe begge mandater samtidig, sagde Heidi Bank til Jyllands-Posten i maj 2021.

I dag er Heidi Bank foruden boligordfører formand for Folketingets Ligestillingsudvalg samt næstformand i Indenrigs- og Boligudvalget.

Privat er Heidi Bank gift med Per Bank, som er administrerende direktør i den danske detailkoncern Salling Group, og har to sønner.

/ritzau/