København sætter lup på hjemmeplejen

Økonomiudvalget i Københavns Kommune har enstemmigt besluttet at gennemføre en tilbundsgående undersøgelse af hjemmeplejen.

Det sker efter, at det tidligere på sommeren på tv blev påvist, at flere plejemedarbejdere havde fusket med tidsangivelser og besøg.

Afsløringerne skete på TV2 ved brug af skjult kamera.

Undersøgelsen bliver ekstern som tidligere foreslået af overborgmester Frank Jensen (S), sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF) og socialborgmester Mikkel Warming (EL).

Overborgmester Frank Jensen oplyser, at undersøgelsen vil være færdig til december.

- Den vil behandle, om borgerne får de ydelser, som de er visiteret til, om leverandørerne udfører opgaverne i overensstemmelse med kommunens retningslinjer og om kontrollen og ledelsestilsynet er tilstrækkeligt for at sikre kvaliteten i hjælpen, siger Frank Jensen.

I forhold til det fremlagte forslag blev det tilføjet, at økonomiudvalget skal godkende hvem, der vælges til at forestå undersøgelsen samt kravene til undersøgelsen.

Sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen er meget tilfreds med, at der nu bliver sat fokus på hjemmeplejen gennem den uvildige undersøgelse.

- Over hele landet er der hen over sommeren rejst en meget alvorlig mistanke mod hjemmeplejen. Det kan hverken de ældre, de ansatte i hjemmeplejen eller skatteyderne være tjent med. Derfor er det vigtigt at få belyst hele området og finde løsninger på de problemer, der måtte være. 0g jeg glæder mig særligt over, at alle partier er enige om den store eksterne undersøgelse, vi nu sætter i gang, siger sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen.

- Der var bred opbakning til forslaget om en uvildig undersøgelse, og det er jeg meget glad for, siger Frank Jensen, der er formand for Økonomiudvalget.

/ritzau/

Efter afsløringer af plejesnyd vil København sætte en større uvildig undersøgelse i gang. De ældre kan ikke være tjent med mistanken, mener borgmester.

Offentliggjort Sidst opdateret