København skal spare på sygehusene

Region Hovedstaden, der i årets første måneder måtte gennemføre sparerunder og afskedige flere hundrede ansatte på hospitalerne, må i gang med effektiviseringer for at forhindre nye trecifrede millionunderskud i 2010. Det skriver politiken.dk

Underskuddet sidste år har vist sig at blive 171 mio. kr. - svarende til mere

end 60 procent - højere, end regionens embedsmænd ventede for få måneder siden.

Allerede nu er økonomien i 2010 på vej i den gale retning. Således

tegner der sig et underskud på 230 mio. kr., hvis ikke der gribes ind.

Det fremgår af materialet til et møde i forretningsudvalget i Region

Hovedstaden tirsdag.

- Det er det sidste kvartal i 2009, der har udviklet sig betydelig værre, end vi

havde forestillet os, siger økonomidirektør Peter Mandrup Jensen til

politiken.dk.

Derfor er regionen allerede gået i dialog med både hospitaler og praktiserende læger for at finde måder at bringe udgifterne ned på.

/ritzau/

Underskuddet sidste år i Region Hovedstaden bliver 60 procent højere, end embedsmænd ventede for få måneder siden. Økonomien for 2010 er også på gale veje.

Offentliggjort Sidst opdateret