København vil indføre forsøg med fri hash

Politikerne i Københavns Borgerrepræsentation vil lave forsøg med at legalisere hash. Et massivt flertal er enige om at spørge Justitsministeriet om lov til at begynde på en forsøgsordning. Det sker, selv om politikerne på Christiansborg tidligere har sagt nej.

Ansøgningen er da også knap skrevet, før De Konservative på Christiansborg beder de folkevalgte i København stikke piben ind .Det er faktisk spild af tid, at de en torsdag aften stemte om sagen, mener De Konservatives retsordfører, Tom Behnke.

- Det undrer mig virkelig, at de seriøst har taget stilling til en ansøgning. Vi har jo behandlet dette tidligere i Folketinget. Her var svaret et klart og rungende nej fra et bredt flertal, siger Tom Behnke.

Med stemmerne 41 for og 12 imod vedtog de folkevalgte i København at sende en formel ansøgning til justitsministeren. Et af argumenterne er, at en legalisering af hash kan dæmme op for bandekonflikten. Ved at lovliggøre hash forsvinder en indbringende forretning og dermed også en god grund til at slås, men det tror Tom Behnke ikke på.

- Skal vi så også give dispensation og lovliggøre menneskehandel, afpresning og hvad banderne ellers forsøger at tjene penge på? Det giver ingen mening at argumentere på den måde, siger Tom Behnke.

Den nye overborgmester Frank Jensen (S) er tilhænger af en forsøgsordning, og også socialborgmester Mikkel Warming (EL) bakker op.

Socialdemokraterne på Christiansborg sagde tidligere torsdag klart nej og gik dermed imod partifællen Frank Jensen.

- Vi støtter ikke fri hash. Vi læner os meget op ad misbrugskonsulenter, der fraråder det, sagde Socialdemokraternes retsordfører, Karen Hækkerup.

/ritzau/

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vil indføre forsøg med fri hash. Et flertal i Folketinget har tidligere skudt idéen ned og vil gøre det igen.

Offentliggjort Sidst opdateret