Kommuneaftale skal skubbe byggeri i gang

I ly af mørket faldt aftalen mellem kommunerne og regeringen på plads natten til tirsdag kl. 3.20.

En aftale, der bølgede frem og tilbage lige til det sidste, men dog blev solgt som en sejr for både regeringen og Kommunernes Landsforening (KL).
- Vi har indgået en aftale. Som det fremgår tidsmæssigt, har det været svære forhandlinger. Vi har skulle tage hensyn til samfundsøkonomien og den økonomiske krise. Men der er kommet en rigtig god aftale ud af det for alle parter, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Aftalen betyder, at kommunerne får samlet fem milliarder kroner ekstra til renovering og nybyggeri af kommunale byggeri i forhold til budget 2009.

Derudover har regeringen indvilget i at afsætte 400 millioner kroner til den omstridte madordning, der betyder, at alle børn i daginstitution får et sundt og nærende måltid. Med madpengene følger en kattelem i form af en indfasningsperiode på et år for de kommuner, der ikke kan magte opgaven allerede fra årsskiftet.

Endelig har Kommunernes Landsforening (KL) fået overbevist regeringen om, at det sociale område skal tilføres 1,3 milliarder kroner ekstra. Pengene skal især gå til socialt udsatte børn og landets handicappede. Denne del af aftalen var tilsyneladende den mest sejlivede knast i forhandlingerne. For fra begyndelsen krævede Kommunernes Landsforening 2,2 milliarder kroner til området, mens regeringen ikke umiddelbart kunne afse penge.

- Man kan altid diskutere, om vi har fået nok. Men aftalen bærer et klart signal om, at der skal ske en dæmpning af udgifterne også på det her område. Nu har vi fået penge til at holde niveauet og aftalt et sæt spilleregler, så kommunerne sammen med regeringen kan få hold på det her område, siger KL's formand, Erik Fabrin (V).

Med de nye fem milliarder kroner til mursten og veje, bliver anlægsloftet, der hidtil har haft til formål at kontrollere kommunernes iver for at bygge, teknisk set sat ud af spil. De fem milliarder hentes delvist i kvalitetsfonden og delvist i lånemuligheder til de kommuner, der ikke selv kan finansiere.

Samlet betyder det, at kommuner kan bruge 20 milliarder kroner på anlæg i 2010, og selvom der er en milliard kroner mindre end det, kommunerne ønskede, er KL tilfreds.

Parterne omfavnede også hinanden i spørgsmålet om nye penge til den omdiskuterede madordning, der skal sikre alle børn i landets vuggestuer og børnehaver et sundt og nærende måltid dagligt. Både erhvervs- og økonomiminister, Lene Espersen (C), og indenrigs- og socialminister Karen Ellemann (V) håber nu, at bekymrede forældre vil sætte lid til, at madordningen kan blive en succes.

- Jeg er meget, meget tilfreds. Det her er et glimrende eksempel på, at vores samarbejde med KL er rigtig godt og konstruktivt. Vi har givet 400 millioner kroner og samtidig lyttet til bekymringen om, at nogle kommuner havde vanskeligt at blive klart fra 1. januar 2010. Vi har lyttet og ageret ansvarligt, siger Ellemann.
/ritzau/




I ly af mørket faldt aftalen mellem kommunerne og regeringen på plads natten til tirsdag.

Offentliggjort Sidst opdateret