Kongeparret går i land efter travl sejlsæson med kongeskibet

Mange fulgte med på kajen ved Nordre Toldbod i København, da kongeparret ankom i chalup fra kongeskibet "Dannebrog". Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Officererne fra "Dannebrog" er onsdag aften inviteret til strygemiddag med kongeparret og dronning Margrethe.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kong Frederik og dronning Mary er onsdag eftermiddag ankommet med chalup fra kongeskibet "Dannebrog" til Nordre Toldbod i København.

Det markerer afslutningen på kongeparrets første sejlsæson, der senest har bragt parret på sommertogt til Bornholm, Ærø, Assens og Vejle.

Tidligere på året sejlede parret med på statsbesøg i Norge og Sverige, ligesom skibet var parrets base under besøget i Grønland i slutningen af juni.

Onsdag aften markeres afslutningen af sæsonen med en såkaldt strygemiddag på Amalienborg.

Her inviteres officererne fra "Dannebrog" til middag med kongeparret, og det markeres, at kommandotegnet - vimplen - tages ned fra kongeskibet.

Besætningen på kongeskibet består ifølge kongehusets hjemmeside af ni officerer, syv sergenter, to konstabler og 36 til 39 værnepligtige, som alle er specielt udvalgt fra søværnet.

Ved middagen onsdag aften deltager også dronning Margrethe.

Kongeparret har senest besøgt Bornholm, Ærø, Assens og Vejle om bord på kongeskibet "Dannebrog". Onsdag markeres det, at sejlsæsonen er slut for i år. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Kongeparrets sommertogt begyndte 19. august og varede fire dage. Undervejs var kongen og dronningen blandt andet på vandring i Ekkodalen på Bornholm, på besøg ved en elfærge på Ærø og i en klimapark i Vejle.

De årlige sommertogter med "Dannebrog" er en tradition, som går tilbage til Christian X, der gjorde årlige togter i danske farvande til en fast del af sit program.

Togterne er blevet en vigtig del af det danske monarkis DNA, har historiker Lars Hovbakke Sørensen tidligere udtalt til Ritzau.

- Indtil Christian X havde kongen en politisk magt, som han opgav med Påskekrisen i 1920, og derefter skulle kongehuset finde en anden rolle.

- Der opfandt man - i anførselstegn- de tilbagevendende sommertogter, fordi det var en måde at binde landet sammen på og vise, at man ikke bare var kongepar for København og Nordsjælland, men for hele landet.

"Dannebrog" blev bygget i 1931-1932 på Orlogsværftet i København som afløser for det forrige kongeskib, hjuldamperen "Dannebrog" fra 1879.

/ritzau/

Kongeparret er onsdag eftermiddag gået i land ved Nordre Toldbod i København. Det markerer afslutningen på årets sejlsæson med kongeskibet "Dannebrog". Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kong Frederik og dronning Mary hilser på de mange tilskuere, der er forsamlet ved Nordre Toldbod i København. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix