Landets dagblade beskæftiger sig med regeringsrokaden på lederplads

Statsminister Mette Frederiksen (S) præsenterer social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S) og europaminister Marie Bjerre (V) foran Frederik VIII's Palæ, Amalienborg Slot, København, torsdag den 29. august 2024. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Flere af landets dagblade har regeringsrokaden på lederplads. Fælles for dem er, at de ikke er begejstrede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Torsdag præsenterede statsminister Mette Frederiksen (S) en stor regeringsrokade - og det har flere af landets dagblade skrevet om på lederplads i fredagens aviser.

I Berlingske lyder det, at rokaden ikke løser regeringens største problem - at vælgerne finder den meningsløs og værdiforladt, og at rokaden næppe ændrer på, at SVM-regeringen har en udløbstid på godt og vel to år.

Avisen mener, at regeringen godt kunne trænge til at få tilført ny energi, fremdrift og folkelig gennemslagskraft.

Videre lyder det dog, at en kriseramt overborgmester - Sophie Hæstorp Andersen (S) - næppe bidrage stort til dette.

- Spørgsmålet er imidlertid, om ikke denne rokade mere tjener til at få håndteret nogle af regeringens interne arbejdsprocesser og problemstillinger end til at genvinde SVM-regeringens tabte tillid i store dele af befolkningen, lyder det.

Politiken skriver, at Sophie Hæstorp Andersen har været en stor skuffelse som socialdemokratisk leder og overborgmester i København, og at Socialdemokratiet med hende som leder meget vel risikerer at miste magten i København for første gang i mere end et århundrede.

Derfor giver det rent magt- og partitaktisk vældig god mening at sætte Pernille Rosenkrantz-Theil (S) ind som ny socialdemokratisk spidskandidat, lyder det videre.

En smart taktisk socialdemokratisk manøvre - men også ekstremt arrogant, lyder dommen.

Også Jyllands-Posten zoomer ind på det, der ligner en byttehandel mellem Sophie Hæstorp Andersen og Pernille Rosenkrantz-Theil.

- Det er en lusken med demokrati af værste skuffe og tjener bestemt hverken Socialdemokratiet eller Mette Frederiksen til ære, lyder det fra Jyllands-Posten.

Videre skriver avisen, at pressemødet onsdag også var tegn på en regering i krise.

- Hvert parti har sit at slås med, og indbyrdes slås de om retningen, skriver avisen.

Også Kristeligt Dagblad fælder i fredagens ledere dom over regeringsrokaden.

- Det siger alt om det fremskredne stadium af opløsning, som regeringen befinder sig i: En politiker, som ikke dur som overborgmester i landets største by, fyres opad til posten som socialminister, skriver Kristeligt Dagblad, som også kalder rokaden idéforladt og dysfunktionel.

/ritzau/