Mary er med på julekort fra Afghanistan

Julekort fra de danske soldater i Afghanistan kan krones med en kronprinsesse i år.

De danske soldater skød flittigt med kameraerne, da kronprinsesse Mary søndag og mandag var i Afghanistan. Sammen med forsvarsminister Søren Gade (V) og Folketingets formand Thor Pedersen (V) var kronprinsessen i lejrene Camp Bastion, Armadillo og Price for at holde tale for soldaterne og se og høre om deres hverdag.

Sådan et besøg er med til at højne moralen hos soldaterne, fortæller forsvarsministeren.

- Kronprinsessen udtrykte respekt for det arbejde, soldaterne udfører og respekt for, at nogen tager ansvar for at gøre verden til et sikrere sted, siger han.

- Soldaterne var meget begejstrede, og der blev lyttet, når kronprinsessen talte, lige som der blev taget rigtigt mange billeder til julekortene i år, fortæller Søren Gade.

Formålet med besøget var ikke at skabe større forståelse i befolkningen for missionen, forklarer han.

- Det er ikke meningen med det. Meningen er at tale med soldaterne og høre om deres dagligdag. Men det er klart, at jeg som forsvarsminister og ansvarlig for soldaterne har et ønske om, at der bliver talt så meget som muligt om vores udsendte soldater og deres hverdag. Det er sådan et besøg også med til, siger Søren Gade.

På basen Price mødte kronprinsessen soldaterkammerater fra hjemmeværnet, som hun selv er medlem af. Hjemmeværnet bevogter basen.

Besøget hos de omkring 750 danske soldater i Afghanistan blev først afsløret, da kronprinsessen var sikkert hjemme igen tirsdag.

/ritzau/

Foto: FORSVARSMINISTERIET/POLFOTO

Kronprinsesse Mary blev flittigt fotograferet med de danske soldater i Afghanistan, hvor hun har været på besøg søndag og mandag.

Offentliggjort Sidst opdateret