Metrodirektør afviser forsinkelse af byggeri

Metrobyggeriet i København kører på skinner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det garanterer Metroselskabets direktør Henrik Plougmann Olsen, efter at både Politiken og Berlingske Tidende skriver, at dårlig planlægning har medført massiv forsinkelse på byggeriet.

- Vi forventer stadig, at Cityringen står klar i december 2018. Det viser beregninger fra vores egne planlæggere, og det har entreprenøren CMT gentagne gange bekræftet, siger direktøren i en mail sendt til Ritzau.

Til Politiken siger en kilde, at det er alment kendt i hele organisationen, at projektet er to år forsinket. Og at det er komplet urealistisk, at Metro Cityringen står færdig i om fem år.

Berlingske skriver samtidig, at investeringsplanerne for Cityringen er blevet ændret - det kan betyde, at projektet både kan stige i pris og skabe forsinkelser.

- Vi følger hele tiden op på, at projektet skrider frem efter planen. Det gør det, hvis vi tager forbehold for den usikkerhed, der er med de klager, Natur- og Miljøklagenævnet skal behandle i den kommende tid, siger Henrik Plougmann Olsen.

Politiken har sammenlignet de oprindelige tidsplaner fra 2011 fra fire byggepladser med Metroselskabets nye opdaterede tidsplaner. Materialet viser, at byggeriet er forsinket i op til et år - selv om der har været arbejdet i døgndrift.

- Lad mig bare én gang for alle slå fast, at vi ingen interesse har i at holde en forsinkelse skjult. Skulle vi komme dertil, hvor vi må konstatere, at metrobyggeriet vil være forsinket, vil vi naturligvis melde det ud, siger direktøren.

- Bortset fra den usikkerhed, der er med Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse, er der ikke noget, der tyder på det i dag, siger Henrik Plougmann Olsen.

/ritzau/