Norsk tvivl giver håb for danske SAS-ansatte

Efter at SAS' norske kabineansatte har meddelt, at de ikke anser aftalen om SAS' store redningsplan for gyldig, så melder de danske ansatte sig også på banen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det siger formanden for selskabets danske kabineansatte, Helge Thuesen, til Ritzau.

- Vi savner også afklaring på en række forhold, for eksempel jul- og nytårsfri, weekendfri, ferie, hotelaftaler og måltider, siger Helge Thuesen.

De norske kabineansattes fagforening har meddelt SAS, at de ikke betragter deres aftale som gyldig. Det skyldes, at den blev underskrevet af foreningens formand, uden at hun havde fået mandat fra et flertal i bestyrelsen.

Helge Thuesen havde hørt om sagen, men han er alligevel overrasket over, at der tilsyneladende er kommet knas i maskineriet i forhold til aftalen mellem SAS og de norske kabineansatte.

Det er i modstrid med, hvad han har fået oplyst af SAS, siger han.

- Da bølgerne gik højt, og vi blev udråbt som skurkene, fik vi at vide af ledelsen, at de var nået til enighed med alle de øvrige foreninger - så derfor er det selvfølgelig overraskende meldinger, der kommer fra den norske kabineforening nu, siger Helge Thuesen.

Han mener, at der nu er grundlag for at få genforhandlet nogle af elementerne med SAS.

- Nogle elementer indgik endda i den overenskomstaftale, vi indgik for få måneder siden, men er nu taget ud - kan vi konstatere - af ledelsen. Det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med, siger Helge Thuesen.

SAS har afvist, at aftalen med de norske kabineansatte skulle være ugyldig. Flyselskabet beskriver sagen som en "intern sag i kabineforeningen".

Aftalen om redningsplanen blev indgået i november. Den betød blandt andet lønnedgang og øget arbejdstid for de ansatte.

Aftalen var en betingelse for, at SAS kunne få forlænget en række bankkreditter for godt tre milliarder kroner.

/ritzau/