Nu bliver skraldet hentet i Hvidovre

Der bliver igen hentet skrald i Hvidovre fra onsdag. Kommunen har valgt at suspendere kontrakten med firmaet HCS og får nu et andet til at hente affald, skriver Politiken.

HCS har i flere uger været ramt af strejke blandt 45-50 skraldemænd, og det fik i første omgang Herlev til at finde et andet selskab. Det samme gør Hvidovre altså også nu, fortæller borgmester Milton Graff Pedersen (S). Han vurderer, at beboerne med 98 eller 99 procents sikkerhed får hentet skrald igen fra onsdag.

- HCS udtræder af kontrakten, så vi kan lade en anden køre fra i morgen tidlig, siger han til avisen.

Medarbejderne og ledelsen i HCS er flere gange mødtes i Arbejdsretten. Mandag fik ledelsen rettens ord for, at strejken er i strid med overenskomsten. Medarbejderne er idømt skærpet bod, og de fik mandag aften et brev om, at de står uden job, hvis de ikke møder på arbejde tirsdag morgen.

De 45-50 skraldemænd besluttede tidligt tirsdag ikke at genoptage arbejdet, og det rammer fortsat Ballerup, Gladsaxe og Glostrup. Alle tre kommuner prøver ifølge avisen at finde en løsning meget hurtigt, så der igen bliver hentet skrald.

/ritzau/

Kommunen dropper aftale med virksomheden HCS og får nu andre til at hente skrald fra onsdag. Tidligere har Herlev gjort det samme.

Offentliggjort Sidst opdateret