Ny linje afslører mange svigt i kommuner

Foto: BROHUS ANDERS/ARKIV

Svage børn, ældre og handicappede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hver eneste dag tikker der næsten to anmeldelser ind til en ny whistleblower-tjeneste. Bekymrede borgere har siden januar henvendt sig til en ny særlig sladretjeneste med sager, der handler om kommuners svigt af samfundets svageste, skriver Avisen.dk.

Det viser en rundringning, som Avisen.dk har lavet til landets fem nye sociale tilsyn.

Enhver kan anonymt henvende sig, hvis de oplever, at kommunen ikke behandler de svageste borgere efter reglerne. Og det er overraskende mange, der har benyttet den tre måneder gamle ordning, lyder det fra tilsynscheferne.

- Det er både brugere af tilbud, pårørende og medarbejdere, der har kontaktet os. Og det er henvendelser bredt fra det specialiserede socialområde: Voksen-, handicap-, psykiatri- og børneområdet, siger Mie Andresen, tilsynschef for Socialtilsyn Hovedstaden til Avisen.dk.

De bekymrede henvendelser handler for eksempel om vold eller overgreb på børn, om ældre, der får en dårlig behandling eller om psykisk syge og handicappede, der overlades til sig selv.

Ordningen har eksisteret i omkring 100 dage. Og indtil nu er i alt 183 henvendelser tikket ind. Hvis den udvikling fortsætter vil der i løbet af i år komme 675 tip.

Og langt de fleste henvendelser er af alvorlig karakter, siger tilsynschef i Socialtilsyn Midt, Ulla Bitsch Andersen til Avisen.dk.

De mange sager om svigt af for eksempel tvangsfjernede børn og plejekrævende ældre overrasker Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening.

-Tallene viser, at mange offentligt ansatte har et behov for at få ytret nogle bekymringer, siger hun til Avisen.dk.

Hos SF er socialordfører Pernille Vigsø Bagge i dag "positivt overrasket" over de mange henvendelser.

Det var netop under daværende SF-formand og socialminister Anette Vilhelmsen, at ordningen blev indført.

-Når ordningen er så ny, så synes jeg, det er flot. Det fortæller alt om, at der sidder mange derude, der kender til kritisable forhold og nu har mulighed for at sige det højt, siger hun til Avisen.dk.

Hun nævner en række tidligere sager, som grund til, at whistleblower ordningen er blevet skabt.

-Rebild-, Bornholm- og Tøndersagen er alle frygteligt sager på børneområdet, som vi for alt i verden skal undgå. Og derfor er det godt, at den her ordning allerede nu bliver brugt," siger Pernille Vigsø Bagge til Avisen.dk.