Politi skyder isbjørn i Kangerlussuaq

Politiet skød onsdag aften en isbjørn i Kangerlussuaq (tidl. Søndre Strømfjord), Grønlands trafikale knudepunkt på vestkysten.

Isbjørnen blev set ved havnen omkring det område, hvor beboerne i Kangerlussuaq har sommerhuse, skriver sermitsiaq.ag.

Politiet prøvede i første omgang at drive isbjørnen til havs. Men da den igen gik op på land, skød politiet bjørnen, for at den ikke skulle være til fare for bygdens borgere, fortæller Johannes Qvist Markussen, politiassistent i Kangerlussuaq.

Han antager, at isbjørnen er omkring fem år gammel. Det er endnu ikke afklaret, hvad der skal ske med dyrets kød og skind.

/ritzau/

En isbjørn måtte lade livet, da den vendte tilbage til et sommerhusområde på Grønlands vestkyst.

Offentliggjort Sidst opdateret