Sådan er barselsreglerne

Offentliggjort Sidst opdateret

* Den 2. august 2022 trådte nye regler om øremærket barsel i kraft. Her blev 11 ugers barsel øremærket til far eller medmor. Hvis far eller medmor ikke tager de øremærkede orlovsuger, bortfalder ugerne.

* Alle gravide har ret til fire ugers graviditetsorlov før fødslen. Herefter følger 11 ugers øremærket orlov til moren.

* Derudover har hver forælder 13 uger hver, som de frit kan dele mellem sig - altså 26 uger i alt.

* Under de i alt 48 ugers orlov har forældrene ret til barselsdagpenge, hvis de er lønmodtagere.

* Selvstændige, ledige og studerende kan overdrage op til 22 uger til den anden forælder. Det vil sige, at kun to uger i disse tilfælde ikke kan overføres.

* Mange lønmodtagere har i deres overenskomst ret til løn under barsel i et antal uger.

Kilde: Beskæftigelsesministeriet.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.