* Den 2. august 2022 trådte nye regler om øremærket barsel i kraft. Her blev 11 ugers barsel øremærket til far eller medmor. Hvis far eller medmor ikke tager de øremærkede orlovsuger, bortfalder ugerne.
* Alle gravide har ret til fire ugers graviditetsorlov før fødslen. Herefter følger 11 ugers øremærket orlov til moren.
* Derudover har hver forælder 13 uger hver, som de frit kan dele mellem sig - altså 26 uger i alt.
* Under de i alt 48 ugers orlov har forældrene ret til barselsdagpenge, hvis de er lønmodtagere.
* Selvstændige, ledige og studerende kan overdrage op til 22 uger til den anden forælder. Det vil sige, at kun to uger i disse tilfælde ikke kan overføres.
* Mange lønmodtagere har i deres overenskomst ret til løn under barsel i et antal uger.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
/ritzau/
Seneste artikler
Føler de bliver druknet: Først var der ingen bilag – så kom der 16
Tyve fældet, da vildmarksbad selv slog alarm
Bent gør det ikke for priserne, men fik én alligevel
Guide til aktiviteter i efterårsferien
Omfattende strømafbrydelse ramte dele af Falster
Mest læste artikler
Brand i sukkerfabrik
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde