* Far eller medforælder fik fra 2. august ret til 11 ugers øremærket orlov. Det er ni uger mere end hidtil.
* Derudover får hver forælder 13 uger hver, som de frit kan dele mellem sig - altså 26 uger. Det er seks uger mindre end i dag og skyldes den øgede mængde øremærkede orlov til den ikke-fødende forælder.
* Afholdes de øremærkede uger ikke, så bortfalder de.
* Under de i alt 48 ugers orlov har forældrene ret til barselsdagpenge, hvis de er lønmodtagere.
* Aftalen gælder lønmodtagere. Er man selvstændig, ledig eller studerende, kan man vælge at overdrage op til 22 uger (9 + 13 uger) til den anden forælder. Det vil sige, at kun to uger i disse tilfælde ikke kan overføres.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
/ritzau/
Seneste artikler
Motorcyklist påkørte dødt dådyr
Trippel sportsfest: Her er søndagens kampe
Nye krimier afslører landsdelens mørke hemmeligheder
Direktør langer ud efter havbrugskritikere: – De er direkte onde
Vil du have indflydelse på de nye skoledistrikter? Her er fristen
Mest læste artikler
Tom bil på Farøbroen: Eftersøgning fortsætter mandag
Fundet livløs i rabatten: Cyklist fløjet til Rigshospitalet
Stjal 450.000 fra gymnastikfolk og tipsklub
Truede med at skyde bekendt: Fandt våben hos kvinde
Bostedet Langholt lukker