Skannere tjekker om vejafgift er betalt

Offentliggjort Sidst opdateret

* Det er i første omgang lastbiler på 12 ton og derover, der skal betale afgiften for at køre på 10.900 kilometer stats- og kommuneveje.

* Fra 1. januar 2027 vil lastbiler ned til 3,5 ton blive omfattet af vejafgiften, og fra 2028 vil samtlige 75.000 kilometer offentlige veje være omfattet.

* Afgiften skal betales per kørt kilometer, som lastbilen kører på det danske vejnet og bestemmes ud fra lastbilens CO2-emissionsklasse.

* I miljøzonerne i København/Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg vil der være et miljøzonetillæg på 60 procent.

* Afgiften gælder for både danske og udenlandske lastbiler.

* Betaling af vejafgiften kan ske enten ved installation af en såkaldt vejafgiftsboks i bilerne eller ved køb af en digital vejafgiftsbillet.

* Lastbiler vil blive kontrolleret via nummerpladeaflæsning. Der er opstillet nye nummerpladeskannere ved seks trafikknudepunkter landet over.

* Derudover er der 275 mobile kontroller, der er flytbare og kan placeres udvalgte steder.

* Hvis man ikke betaler afgiften, koster det en bøde på 4500 kroner.

* Lastbiler på danske veje udleder ifølge Klimarådet cirka 1,7 millioner ton CO2 om året. Afgiften forventes at reducere CO2-udledningen med cirka 0,3 millioner ton i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.

Kilder: Vejafgifter.dk, Sund & Bælt.

/ritzau/

Gode historier kommer ikke af sig selv

Allerede abonnent? Log ind

Vi stiller spørgsmål, tjekker svar og følger sagerne til dørs. Det kræver tid og dygtige journalister. Derfor koster det at læse med. Med F+ får du lokal journalistik tæt på livet på Lolland og Falster – og er med til at betale for den næste gode historie.

Prøv 2 uger for 19 kr. pr. uge

Abonnementet forsætter til normalpris, 39 kr.pr. uge, efter 2 uger.