Som regent får kong Frederik X højeste militære rang

Kong Frederik får nu den højeste militære rang i Danmark. Han har en langvarig tilknytning til Forsvaret. På billedet ses han med sin bror, prins Joachim. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Den nye konge er nært knyttet til Forsvaret og bliver admiral i søværnet og general i hæren og i flyvevåbnet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kong Frederik er nu officielt Danmarks regent, og han får nu også den højeste militære rang i Danmark.

Han er blevet udnævnt til firestjernet niveau som admiral i søværnet og general i hæren og flyvevåbnet, skriver Forsvarsministeriet i en pressemeddelelse.

Det vil også fremgå af den uniform, kong Frederik bærer under proklamationen søndag.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) siger i pressemeddelelsen ord om den nye konges tilknytning til Forsvaret og hans nye rang. Han kalder udnævnelsen naturlig med tanke på kong Frederiks mangeårige tilknytning til Forsvaret.

Forsvarschef Flemming Lentfer tilføjer, at Forsvaret er stolt af denne tilknytning:

- Det er tydeligt for alle, at kongen har en særlig stjerne blandt soldaterne.

Kong Frederik startede i livgarden i 1986. Han blev uddannet frømand i 1995 og deltog i år 2000 i en næsten 2800 kilometer lang slædeekspedition nord om Grønland.

Danmark har fået ny konge, og han - Frederik X - har samtidig fået ny rang i Forsvaret. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Han blev i 2015 udnævnt til kontreadmiral i søværnet og generalmajor i hæren og flyvevåbnet. Han har desuden gennemført en lederuddannelse i Forsvaret.

Kong Frederik blev officielt Danmarks regent kort efter klokken 14.00 søndag. Her underskrev dronning Margrethe sin abdikationserklæring i Statsrådet, som hun afsluttede med ordene "Gud bevare kongen". Derpå forlod hun lokalet.

Dermed er kong Frederiks hustru, Mary, nu dronning, og deres førstefødte, Christian, er kronprins.

/ritzau/