SSI-direktør: Fokus er skiftet fra indlæggelser til smittede
En potentiel overbelastning af sundhedsvæsenet er ikke længere myndighedernes største hovedpine, siger direktør i Statens Serum Institut (SSI) Henrik Ullum. (Arkivfoto) Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau ScanpixIda Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
En potentiel overbelastning af sundhedsvæsenet er ikke længere myndighedernes største hovedpine, siger SSI.
Ritzau RitzauRitzau
OffentliggjortSidst opdateret
Under epidemien har sundhedsmyndighedernes primære fokus været at undgå, at spredningen af coronavirus fører til overbelastning af sundhedsvæsenet.
Men i takt med at flere og flere bliver vaccineret, er det fokus skiftet.
I stedet handler epidemikontrollen fremover om at undgå, at sårbare grupper samt personer, der ikke er vaccineret mod covid-19, bliver smittet.
Det siger Henrik Ullum, der er direktør i Statens Serum Institut (SSI).
- Hvis vi kigger hen over epidemien, har netop antallet af nyindlagte og antallet af samlede indlæggelser været et helt klart styringspunkt. Det er klart, at der står vi et andet sted nu med den meget vellykkede vaccinationsudrulning, hvor det faktisk ikke er hovedproblemet, siger han.
Annonce
Henrik Ullum henviser til den planche med den røde og grønne kurve, som sundhedsminister Magnus Heunicke (S) præsenterede på nogle af de første pressemøder om coronasituationen.
Planchen viste blandt andet, hvor galt det kunne gå, hvis man ikke fik kontrol med coronavirus i Danmark. Det kunne i værste fald føre til, at man oversteg hospitalernes kapacitetsgrænse.
Men det er altså ikke en længere den største risiko ved corona.
- Hovedproblemet er nu, at dem, der endnu ikke er beskyttet af vaccinerne, eller dem, som er dårligt beskyttet af vacciner, fordi de er sårbare, at de har risiko for at blive syge og eventuelt få langtidskonsekvenser.
- Det vil sige, at på nuværende tidspunkt i epidemien skal vi kigge lidt mindre på indlæggelser og have mere fokus på for eksempel antal smittede, siger SSI-direktøren.
Ifølge de seneste tal fra Statens Serum Institut fra torsdag har 15.824 personer været indlagt med coronavirus i Danmark.
Det svarer til 5,2 procent af de i alt 303.469 smittetilfælde, der er blevet bekræftet under epidemien.
Mens hospitalerne har været pressede, har sundhedsvæsenet ikke ramt den røde kurve, som myndighederne frygtede.
Henrik Ullum vurderer, at vi i Danmark grundlæggende har klaret epidemien godt, hvis vi sammenligner med andre lande.
Det samme kan man konkludere, hvis vi kigger på tidligere influenzasæsoner, siger han.
Annonce
- Når vi sammenligner med influenza, skal vi huske, at det vi har set i Danmark har været, hvordan covid-19 opfører sig, når man har den under rigtig, rigtig god kontrol. Både via testning og nedlukning og her og nu senest via vaccinationer.
- Det vil sige, at den samlede sygelighed af covid-19, vi har oplevet i Danmark, ikke har været værre, end man kan opleve det med især influenza. Men det er rigtig vigtigt at huske, at det er netop, fordi vi har haft snor i epidemien, siger SSI-direktøren.
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) fortæller om smitteudvikling på et pressemøde om coronasituationen 30. marts 2020. Planchen viser, hvordan det for det danske samfund gælder om at holde sig under sundhedsvæsenets kapacitetsgrænse. (Arkivfoto) Foto: Martin Sylvest/Ritzau ScanpixMartin Sylvest/Ritzau Scanpix
Seneste artikler
Tynd og ulykkelig: Zira har været væk i 25 dage
Sårbar kvinde mistede formue til lollandsk advokat
Slutter tre dage af med togbusser
Lokal lottospiller vinder 10 millioner
Lynnedslag i landejendom
Mest læste artikler
Hedebølgen er over Sydhavsøerne
Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus
Lynnedslag i landejendom
Medie: Ny rockerboss har lokale rødder
Gård til salg for svimlende millionbeløb