Sundere at trække vejret i København

Der er dage, hvor luften i København tilsyneladende ikke vil os det godt. Men det er faktisk blevet sundere at trække vejret i hovedstaden.

Forureningen med ultrafine partikler er i perioden 2002 - 2010 blevet halveret. Det viser de foreløbige resultater fra Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet.

Partikelforureningen udgør den mest skadelige del af forureningen fra luften. Derfor glæder miljøminister Karen Ellemann (V) sig over resultatet af undersøgelsen.

- Men selv om luften i København er blandt de reneste i de europæiske storbyer, skal vi tage partikelforureningen alvorligt, siger hun i en pressemeddelelse fra Miljøministeriet.

Partikelforureningen medfører eksempelvis større risiko for hjerte-kar-sygdomme, kronisk bronkitis og lungekræft.

Målingerne, Danmarks Miljøundersøgelser har foretaget som led i ministeriets indsats for miljø og sundhed, er udført ved H.C. Andersens Boulevard i København. Her passerer 60.000 biler om dagen, hvilket gør gaden til én af de mest trafikerede i landet.

Miljøstyrelsen vurderer, at halveringen i forureningen hænger tæt sammen med fornyelsen af bilparken, udbredelsen af partikelfiltre og indførelsen af miljøzoner.

/ritzau/

Forureningen med ultrafine partikler halveret i hovedstaden, viser målinger fra Danmarks Miljøundersøgelser.

Offentliggjort Sidst opdateret