Sygeplejersker spilder tid på rengøring

De burde pleje og tilse syge patienter, men i stedet bruger landets sygeplejersker i stigende grad tid på at støvsuge, vaske gulv og gøre instrumenter rene.

Ny undersøgelse foretaget af Megafon for Dansk Sygeplejeråd viser, at tre ud af fire sygeplejersker på landets hospitaler bruger 22 minutter dagligt på rengøringsopgaver.

Den samlede tid de bruger på rengøringsarbejde om året svarer til omkring 1550 fuldtidsstillinger.

- Presset på sundhedsvæsnet er massivt i øjeblikket på grund af besparelser og fyringer, siger formanden for Dansk Sygeplejeråd, Grete Christensen, til Dansk Sygeplejeråd.

Hun efterlyser hjælp fra landets politikerne. Ifølge hende bør de afsætte flere penge til rengøring, så sygeplejerskerne kan pleje patienterne.

- Hvis vi skal kunne give patienterne den optimale pleje og behandling, så kræver det, at sygeplejerskerne skal bruge væsentlig mindre tid på rengøringsopgaver, siger Grethe Christensen.

Sygeplejerske Sanne Kierkegaard fra Rigshospitalet er en af de sygeplejersker, der dagligt bruger adskillige minutter på rengøring.

- Jeg vasker forskellige instrumenter af, vasker gulv og tømmer opvaskemaskinen. Der er kommet mange flere rengøringsopgaver, siger Sanne Kierkegaard til Dansk Sygeplejeråd.

Formanden for Folketingets Sundhedsudvalg, Preben Rudiengaard, mener, at det især er regionerne, der sidder med ansvaret.

- Det er jo fuldstændig vanvittigt, at veluddannede sygeplejersker laver rengøringsarbejde, siger Preben Rudiengaard til Dansk Sygeplejeråd.

/ritzau/

I stedet for at pleje patienter spilder sygeplejersker tid på at gøre rent, når de arbejder. Undersøgelse viser, at de dagligt bruger 22 minutter på rengøring.

Offentliggjort Sidst opdateret