Annonce
Indland

Tilsyn med klar opfordring til el-kunder: Husk at tjekke din slutafregning

Arkivfoto: Anders Knudsen
Forsyningstilsynet har flere eksempler på elleverandører, der ikke overholder reglerne for slutafregning.

Hvis du skifter elleverandør, skal du inden for seks uger have modtaget en slutafregning fra dit tidligere selskab og dit tilgodehavende udbetalt.

Reglerne er klokkeklare, men de er åbenbart svære at overholde for nogle selskaber.

Derfor opfordrer Forsyningstilsynet nu de danske elkunder til at være opmærksomme på, at slutafregningen kommer til tiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der har været en række selskaber, som ikke per automatik tilbagebetalte det tilgodehavende, som forbrugerne havde, og ikke havde tilstrækkeligt gode processer til at sikre, at det skete.

- Derfor er det en god idé at tjekke, at det rent faktisk sker, siger Carsten Smidt, der er direktør i Forsyningstilsynet.

Tilsynet gennemførte sidste år en målrettet stikprøvekontrol, hvor fem ud af ti undersøgte selskaber ikke overholdt reglerne på området.

De har efterfølgende enten givet udtryk for, at de allerede har rettet ind, eller også har de fået påbud om at sikre, at reglerne bliver fulgt.

- Vi er i gang med at følge op på, at påbuddene rent faktisk er blevet fulgt. Og så vil vi på et senere tidspunkt foretage en ny stikprøveundersøgelse, siger Carsten Smidt.

Han har dog indtryk af, at der allerede er sket en del fremskridt på den front, fordi der også er kommet øget fokus på problemet.

- Vi har selv fået en del henvendelser fra forbrugere, og vi har også hørt fra Forbrugerrådet Tænk, at der er større opmærksomhed på det her.

- Og selskaberne selv har jo også en interesse i at efterleve reglerne, fordi det heller ikke ser godt ud over for fremtidige kunder, hvis noget ikke er, som det skal være, siger direktøren.

Hvis man ikke får en slutafregning senest seks uger efter, at man har skiftet elselskab eller er flyttet, skal man i første omgang rette henvendelse til sit tidligere elselskab.

Hvis selskabet ikke giver forbrugeren medhold i klagen eller ikke besvarer den, kan man klage til Ankenævnet på Energiområdet.

/ritzau/

  • Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Indland

Endnu en haj er blevet fundet på cykelsti

Annonce
Annonce
112

Biologisk far til afdød pige: - Det virker meningsløst

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Vejret

Fem flotte dage: Sol fra skyfri himmel

Lolland

Se de spektakulære nordlys-billeder

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Ekskluderet efter penge-strid: De "skader klubbens omdømme"

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse

Udland

Sjælden solstorm giver nordlys flere steder i verden

Sport

Efter overraskende sejr: Sådan gik det i Middelfart

Særlig festival

Carl-Johan er medskaber af særlig festival: - Det var en stor sejr for mig

Guldborgsund

Klaus' unikke 'Nik & Jay'-lastbil: De hjalp ham gennem den store sorg

112

Umulig at overse: Ung mand foretog farlig overhaling