To landsbyer gemmer vores gaslagre

Offentliggjort Sidst opdateret

* Danmark har to underjordiske gaslagre. De ligger i Stenlille på Sjælland og Lille Torup i Nordjylland.

* I de to lagre er der afhængig af årstiden gas til flere måneders forbrug. Aktuelt er de tæt på 90 procent fyldte.

* Gasnettet i Danmark består af et overordnet transmissionsnet og et distributionsnet.

* Transmissionsledningerne er gasnettets "motorveje" og er forbundet til de to naturgasfelter Tyra og Syd Arne i Nordsøen.

* De binder også landsdelene sammen og forbinder os til det europæiske gasnet via Tyskland og Sverige.

* Distributionsnettet fordeler gassen til slutbrugerne - altså virksomheder og husstande.

* Gasinfrastrukturen ejes af offentlige selskaber, som står fra transporten af gassen, og Energinet står for balancen i gasnettet.

* Det endelige salg af gas varetages af forskellige energiselskaber.

Kilder: Gasfakta og Energistyrelsen.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu