Trafikstyrelse pudser politi på boligejere

Ejere af ejendomme uden et brevkasseanlæg kan se frem til en henvendelse fra ordensmagten i den kommende uge.

Trafikstyrelsen går mandag i gang med at politianmelde de ejere, som fortsat ikke har sørget for opsætning af brevkasseanlæg i deres opgang.

Planen var desuden, at beboerne i opgangene uden et brevkasseanlæg ikke ville få omdelt deres post per 1. april, hvis brevkasseanlægget ikke blev sat op. Men Trafikstyrelsen har udsat omdelingsstoppet.

- I de fleste tilfælde er beboerne uforskyldt havnet i en uheldig situation, hvor ejendommens ejere ikke har påtaget sig ansvaret og fået sat et brevkasseanlæg op.

- Med en politianmeldelse er det dem, som har ansvaret, der bliver ramt, siger kommunikationschef Thorbjørn Ancker fra Trafikstyrelsen og understreger, at det ikke er en aprilsnar.

Folketinget besluttede i 2004, at alle etageejendomme fra før 1974 senest ved udgangen af 2009 skulle have opsat et brevkasseanlæg i stueetagen.

De fleste ejere har overholdt loven, men et mindre antal har trods flere henvendelser stadig ikke fået sat et brevkasseanlæg op. Det drejer sig om 446 opgange med 2413 beboelser.

I december 2010 kontaktede Trafikstyrelsen de pågældende ejendomsejere. Meldingen lød, at hvis brevkasseanlægget ikke var opsat inden 1. april 2011, ville posten til ejendommens beboere stoppe.

Samtidig blev ejerne gjort opmærksom på, at de ville blive politianmeldt, hvis de ikke overholdt loven, inden fristen udløb.

Kravet om brevkasseanlæg er også en del af den nye postlov, der er vedtaget i december 2010. Som det fremgår af postloven, kan ejerne straffes med bøde.

/ritzau/

Trafikstyrelsen vil nu politianmelde de ejere af ejendomme, hvor der fortsat ikke er opsat brevkasseanlæg.

Offentliggjort Sidst opdateret