Vejsidebomberne vokser i Afghanistan

Selv de sikreste militære køretøjer har ikke en chance mod sprængladningerne i Helmandprovinsen.

Det blev klart, da to danske soldater mistede livet lørdag i et infanterikampkøretøj af mærket CV 9035, som er blevet leveret til soldaterne i Afghanistan hen over vinteren. Køretøjerne er forsvarets sikreste, og det er første gang, danske soldater mister livet i denne type.

- Man kan jo gøre sig et indtryk af, hvor stor en sprængladning det har været, når det kan få 32 ton jern til at vende om, så det ligger med bunden i vejret, siger presseofficer Hans Vedholm fra Hærens Operative Kommando.

Han tilføjer, at i takt med at forsvaret får bedre køretøjer, bliver sprængladningerne større.

- Det er klart, og det er derfor, vi siger, at vi ikke kan pansre og beskytte os ud af det her problem alene. Selvfølgelig skal vi have beskyttede køretøjer, men det giver os ingen garanti. Vi skal også arbejde på andre måder for at finde sprængladningerne, inden vi kører på dem.

Med lørdagens to dræbte er dødstallet nu oppe på 36 danskere. To andre blev hårdt såret under eksplosionen, men er begge uden for livsfare. De bliver fløjet til Rigshospitalet i København hurtigst muligt.

/ritzau/

Øget beskyttelse på kampvogne betyder større sprængladninger i Afghanistan. Mere pansring er ikke nok, mener Hærens Operative Kommando.

Offentliggjort Sidst opdateret