Vi er verdensmestre i at producere affald

Foto: Bax Lindhardt /Scanpix

* Hver dansker producerer 447 kilo affald om året, hvilket gør Danmark til et af de lande, som producerer allermest affald pr borger.

Offentliggjort Sidst opdateret

* Madaffald og andet organisk affald udgør 40 procent af husholdningsaffaldet

* Cirka 54 procent af det danske affald bliver brændt. Det er mere end dobbelt så meget som EU-gennemsnittet:

* 80 procent af indholdet af en almindelig dansk skraldespand kan genanvendes

* I dag forbrænder vi 3,5 millioner tons affald om året.

Kilde: Danmarks Naturfredningsforening

/ritzau/