Vitaminer og mineraler er generelt lavere i plantedrikke

Offentliggjort Sidst opdateret

* Forskere har analyseret plantedrikke, som er baseret på havre, soja, ris eller mandel. Nogle af dem er tilsat mineraler og vitaminer.

* Analysen slår fast, at plantedrikke ikke er et alternativ til mælk, da plantedrikke og mælk har meget forskellige næringsstofsammensætninger.

* Generelt er indholdet af vitaminer lavere i plantedrikke end i mælk. For plantedrikke tilsat vitaminerne riboflavin, cobalamin og D2-vitamin er indholdet højere eller på niveau med mælk.

* Generelt har plantedrikke et lavere mineralindhold sammenlignet med mælk, når det handler om mineralerne calcium, fosfor, magnesium, zink, kalium og jod. Undtagelsen er dog sojadrik.

* Risdrik indeholder uorganisk arsen, der er kræftfremkaldende. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at indtaget af risdrik begrænses hos voksne og frarådes til børn.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu