Et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter går ind i en ny fase. Nærmere bestemt den lollandske del af Ringsted-Femern-togstrækningen.
Den nye banedæmning er anlagt fra det østlige Lolland til lige syd for den kommende togstation ved Holeby. Derfor begynder arbejdet med at bygge sporene lige om lidt.
- Der er klar til, at sporentreprenøren kan gå i gang. Han starter den 22. marts og kører hele vejen hen over sommeren. Det hele skulle gerne ligge der senest 21. oktober, siger Ulrik Jaller, der er anlægschef i Banedanmark. Han er chef for Ringsted-Femern-forbindelsen.
Artiklen fortsætter under billedet...
Banedanmark står for arbejdet indtil det omtalte punkt syd for Holeby. Resten af banestykket til den kommende tunnel står Femern A/S for.
Elektrificering
Selvom der formentligt ligger skinner hele vejen fra Sundby til det sydlige Lolland, inden året er omme, kommer der stadig til at gå op mod fire år, før der kan køre tog på strækningen.
- I de efterfølgende år skal vi have sat kørestrøm på, have lavet sikringsanlæg og signalsystem. P.t. er det ikke endeligt besluttet, hvornår det bliver rullet ud. Men vi snakker 2026-27-28, før det står færdigt, forklarer Ulrik Jaller.
Nykøbing-Holeby i tal
32 kilometer dobbeltspor bliver anlagt på Lolland.
Der vil være 16 sporskifter på strækningen.
Der er bestilt 100.000 betonsveller.
Skinnerne til anlægningen leveres i 120 meters længde.
Der bliver leveret 29 læs med 36 skinner på hvert læs. Det giver i alt 1044 skinner.
På resten af strækningen fra Ringsted til Nykøbing er det mere eller mindre kun omkring den kommende Storstrømsbro, at der endnu mangler anlægning og elektrificering af tognettet.
- Det er af gode grunde ikke nået så langt endnu. Så mangler der også noget kørestrømsarbejde på Falster-siden af Storstrømsbroen, som afventer, at broen bliver færdig. Herefter kan man elektrificere hele strækningen ned til Nykøbing, siger Ulrik Jaller og fortæller, at man derudover forventer at arbejde på den nye jernbanebro mellem Nykøbing og Sundby frem til starten af 2026.
- Vi skal levere en tosporet strækning, der lever op til europæiske standarder – hele vejen fra Ringsted til tunnelen. Samtidig hastighedsopgraderer vi på strækningen, så togene kan køre 200 kilometer i timen mellem stationerne, siger han.
Hele anlægsprojektet skal senest være færdigt ved udgangen af 2028. Tidsplanen ser rigtig fornuftig ud, fortæller Ulrik Jaller.