45 millioner investeres i bygninger

Henning Alfred Rasmussen (P) og Henrik Høegh (V) udtrykte på byrådsmødet bekymring for, om det gule pakhus virkelig kan renoveres for blot ni millioner kroner. Men Holger Schou Rasmussen (S) forsikrede dem om, at det nok skal gå. Foto: Jan Knudsen

Lolland byråd holdt torsdag et historisk møde. Politikerne i den forarmede kommune besluttede at bruge 45 millioner kroner på investeringer i bygninger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Først besluttede byrådet at renovere og ombygge "den hvide bygning" i Nakskov for 20 millioner kroner, så de kommunalt ansatte, der bliver "hjemløse", når Nota flytter ind på rådhuset, kan arbejde her.

Dernæst besluttede byrådet at investere 25 millioner kroner i at samle administrationen i Maribo ved at købe Qvades bygning på torvet, sætte det gamle rådhus i stand og totalrenovere det gule pakhus.

Sjældent har Lolland byråd brugt så mange penge på et møde, og der herskede en munter stemning.

- Det her er et historisk møde. Vi sikrer flere ikoniske bygninger med stor kulturhistorisk værdi for vore byer. Vi kan få noget rigtig dejligt ud af det her, sagde viceborgmester Henrik Høegh (V).

Læs mere om kommunens investeringer i fredagens Folketidende.

Klik her for at læse Folketidende på PC

Klik her for at læse via en mobil enhed