Bitre følelser i aktuel sukkerstrid

Arkivfoto. Foto: Jan Knudsen

Danske Sukkerroedyrkere indledte i formiddags årets generalforsamling.

Offentliggjort Sidst opdateret

“Nu må vi jo se, om vi er købt eller solgt ...”

Sådan lød det på vej ind fra en af de hundreder af roedyrkere, som i formiddag fyldte Sakskøbing Sportcenter til årets generalforsamling i Danske Sukkerroedyrkere.

Bemærkningen illustrerer, at generalforsamlingen denne gang foregik i en usædvanlig stemning.

Der er ualmindelig stor usikkerhed om fremtiden efter 2017. Og forhandlingerne mellem dyrkere og Nordic Sugar har ikke rokket sig i måneder.

Det betyder også, at sukkerroedyrkernes formand Jørn Dalby i sin beretning i dag usædvanligt detaljeret valgte at fremlægge udspil og reaktioner i de hidtidige maratonlange forhandlinger, hvor fremskridtene har været meget få set med dyrkernes øjne.

Forhandlingerne om ny brancheaftale gælder en lang række emner som transport, roefrø - og helt centralt leveringsret og ejerskab til sukkerkontrakter. Men ifølge Jørn Dalby handler det også om “blødere emner” som engagement, forståelse - og følelser.

- I dag har vi et enestående engagement i roedyrkningen. Men hvis vi fratages indflydelse og medbestemmelse, er det ingen selvfølge. I flere generationer har sukkerroer betydet noget særligt i vores område. Vi vil behandles ordentligt og ikke sættes ud på sidelinjen, sådan som Nordic Sugar nu prøver på, siger han.

Læs mere om sagen i Folketidende tirsdag.

Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed