Busser væk fra banegården i Nykøbing

På fredag klokken 10 tager borgmester John Brædder første spadestik på renoveringen af Banegårdspladsen i Nykøbing.

Banegårdspladsen skal gøres mere trafiksikker, så de rejsende ikke længere skal løbe spidsrod mellem bakkende busser, og i det hele taget skal pladsen gøres pænere, end den fremstår i dag.

Arbejdet går i gang på mandag, og det betyder en række omlægninger af især bustrafikken, mens renoveringen står på.
- Ifølge tidsplanen er arbejdet færdigt 1. december, hvis ellers vejret er med os, siger teamleder Søren Petersen fra Guldborgsund Kommunes ejendomsenhed.

Det er entreprenørfirmaet Arkil A/S, som skal stå for arbejdet, som er opdelt i to etaper.

Under første etape kan bybusserne fortsat have deres holdeplads, hvor de er nu. Til gengæld rykkes alle rutebiler til parkeringspladsen mellem Søndergade og Nørregade for at gøre plads til taxier og af- og påsætningsplads.

I forbindelse med anden etape cirka midtvejs i den knap fire måneder lange projektperiode vil bybusserne få midlertidig holdeplads på den færdigrenoverede del af banegårdspladsen, ligesom taxier og af- og påsætning kan rykke tilbage til deres permanente placering.

Rutebilerne vil også i forbindelse med anden etape forblive på den midlertidige plads på Nørregade-parkeringen.
Under hele renoveringsprojektet vil Berliner-bussen, rute 800 og Københavner-Ekspressen få midlertidig holdeplads på Cementen ved Svanedammen.

Foto: Per Houby

Stor ombygning af Banegårdspladsen begynder på fredag og varer frem til 1. december.

Offentliggjort Sidst opdateret