Casper betaler, Henrik passer, og bierne er fælles

Her ses biavler Casper Schneidereit med en såkaldt voksafsmelter i hånden og ni bistader foran sig. Dronningerne kan ikke komme op fra de nederste kasser, mens bierne vandrer frit op og ned i bistaderne. Foto: Kim Møller Pedersen

Naboerne Henrik "Pip" Hansen og Casper Schneidereit blev enige om at udnytte en ellers ret så "død" grund til bigård.

Offentliggjort Sidst opdateret

SAKSKØBING En lille bibeskæftigelse på Lindevej med lige omkring 300.000 ansatte. Det er, hvad et fælles projekt mellem to tidligere naboer foreløbig er blevet til.

- Jeg bor ikke selv længere i huset på Lindevej, som jeg i dag lejer ud. Men min tidligere nabo og jeg havde gået og snakket lidt om den her fælles idé om egen bigård på en ubenyttet grund på den anden side af vejen, og så gjorde vi det og startede med et bistade. Nu har vi ni, fortæller Casper Schneidereit om det lille projekt i samarbejde med den tidligere nabo, Henrik "Pip" Hansen.

Sidstnævnte har sagt ja til at være mest inde over pasningen af de mange bistader, mens Casper Schneidereit betaler for vinterfoder og andre af de omkostninger, der følger med at være biavler.

Det er sket, at større sværme af bier har cirkuleret rundt over Lindevej og en tur inde over skolens område. Men ellers følger bierne faste og forholdsvis korte ruter.

- Det er sjældent, de sværmer, forsikrer biavleren, der har fået en del sponsorer.

Til gengæld får virksomhederne markedsført sig online ved at støtte projektet, og så er der også honning i små glas, som bliver leveret fra Lindevej. Man kan finde mere information på Biprojektet.dk