Dansk-israeler meldt savnet i Israel

Hamas' angreb mod Israel har kostet hundredvis af civile menneskeliv og er det blodigste siden Yom Kippur-krigen for 50 år siden.

Udenrigsministeriet er i kontakt med pårørende til dansk statsborger i Israel samt israelske myndigheder

Offentliggjort Sidst opdateret

En dansk-israeler er meldt savnet i Israel.

Det bekræfter det danske udenrigsministerium.

- Udenrigsministeriet er i kontakt med pårørende og relevante israelske myndigheder i sagen. Da Udenrigsministeriet har tavshedspligt i personsager, kan vi ikke give yderligere oplysninger, oplyser ministeriet i et skriftligt svar.

Ifølge DR's oplysninger er der tale om en 69-årig dansk statsborger, der har boet de seneste ti år i Israel, men har to børn i Danmark.

Han er angiveligt bosat i en kibbutz i området tæt på Gaza.

Mindst 800 israelere har mistet livet, efter at den islamistiske bevægelse Hamas lørdag morgen iværksatte et omfattende og blodigt angreb i Israel.

Ifølge Hamas selv blev der affyret 5000 raketter mod Israel i løbet af bare 20 minutter. Israel har berettet om halvt så mange raketter.

I alt blev flere end 100 personer bortført og transporteret til Gaza, efter at Hamas-krigere strømmede ind i det sydlige Israel fra Gaza lørdag morgen.

Flere af de personer, der er meldt dræbt, savnet eller taget som gidsel efter Hamas' angreb i Israel, er udenlandske statsborgere.

Blandt andet har Tysklands udenrigsministerium bekræftet, at tyske statsborgere er blandt dem, der blev bortført af Hamas i forbindelse med angrebet lørdag.

Det er ikke oplyst, hvor mange tyskere der er blevet bortført.