Familie vil modernisere præstebolig

Arne O. Andersen og Hans Chr. Bentsen fra Rødby-Ringsebølle Menighedsråd står her på det loft over præsteboligen, som de nye ejere vil indrette værelser i - efter nødvendig renovering af taget. Foto: Jan Knudsen

Det store hus nåede kun at være til salg i ni dage.

Offentliggjort Sidst opdateret

RØDBY Den gamle præstebolig i Vestergade er solgt, og provstiudvalget har netop godkendt handlen. Det store hus med den tilhørende grund på knapt 14.000 kvadratmeter er solgt til den udbudte pris: 595.000 kroner.

Ejendomsmægler Thomas Porse kan melde om en hurtig handel: præstegården nåede kun at stå til salg i ni dage.

- Vi er selvfølgelig lettede over salget, siger formanden for Rødby Ringsebølle Menighedsråd, Arne O. Andersen. Det har i et længere forløb både været på tale at renovere præsteboligen for at bruge den til en ny, kommende Rødby-præst, og at rive den ned for at bygge en moderne bolig på grunden.

Da det fælles præstegårdsudvalg med Nebbelunde-Sædinge Menighedsråd fik kommunens nej til at rive bygningen ned, blev løsningen byggeriet af en præstevilla i Bysjøvlen, og salg af den gamle præstebolig. Provenuet fra salget skal indgå som ekstraordinært afdrag på det lån, der er taget forud for villa-byggeriet.

- Hvor vi nu har fået byggetilladelse og fået foretaget jordprøver, fortæller Arne O. Andersen.

Køberne er en søskendeflok på fire - med tre boende i København og en i Berlin.

- Et familiemødested, kalder den ene af køberne, Kasper Muss, nyerhvervelsen i Rødby.

Han er også indehaver af et mandskabsudlejningsbureau, og regner med at få opgaver under Femern Bælt-byggeriet.

I første omgang forestår imidlertid en større renovering af præsteboligens tag og en indretning af 15 værelser på det store, uudnyttede loft. På en måde kan det både tjene som familiehus, og anvendes til udlejning som sommerhus i det mindste i en periode.