FC FALSTER VINDER 15.000 KRONER I FORENINGSDYST

Det var Hjalte Hinsch fra klubbens U13-hold og Jeppe Topp fra U16, der fik æren af at tage imod prisen og præmiechecken, som Go'ons Katrine Juul Sørensen overrakte. Foto: Hanne Gaard Guldager

Fodboldklubben løb med tredjepladsen blandt 419 foreninger.

Offentliggjort Sidst opdateret

NYKØBING: De overraskede og meget glade ansigter var ikke til at tage fejl af, da FC Falster i sidste uge fik at vide, at klubben havde vundet en tredjeplads og 15.000 kroner til klubben i brændstofselskabet Go’ons landsdækkende konkurrence om at blive Årets Lokale Forening 2022.

Hele 419 foreninger deltog i konkurrencen, og over 39.000 danskere har stemt på en kandidat til prisen. De 20 foreninger med flest stemmer gik videre til finalerunden, hvor en uvildig jury fordelte placeringerne, og det endte altså med en tredjeplads til FC Falster.

- Det er utrolig fedt at få anerkendelse for det, vi har gjort, og at få så mange penge. Jeg er utrolig stolt, sagde 14-årige Malthe Guldborg Hansen efter præmieoverrækkelsen.

Han og skolekammeraterne, Daniel Kjær Christiansen og Mads Bonde, fra Østerbroskolen startede FC Falster for blot omkring et år siden.

De har tidligere fortalt Folketidende, hvorfor de ville lave en ny fodboldklub:

- Vi ville egentlig bare gerne have det sjovt med at spille og samtidig være os selv og hygge os med vores venner, uden at det skulle være så seriøst, sagde Daniel Kjær Christiansen dengang til Folketidende.

FC Falster har nu også fået en fast base. Klubben har netop fået lov til at bruge banerne på Ved Kohaven 3 som hjemmebane. Nu er næste store ønske, at man også kan få et sted at klæde om, fortæller Malthe Guldborg Hansen.

- Så måske skal nogen af pengene gå til et nyt klubhus eller et arrangement her i FC Falster.

Også Henrik Spuur Hansen har en idé til, hvordan pengene kan bruges.

- Jeg tror, at det skal være en del af noget betaling til en træningslejr i Tyskland.