Guldborgsund fastholder: Prisen er den rigtige

En prisstigning på 400 procent er helt i orden. Det mener Guldborgsund Kommune, som derfor fortsætter med at lade lejeprisen for mastepositioner stige, i takt med at lejekontrakterne med teleselskaberne skal fornys.

Argumentet fra kommunen er, at priserne efter kommunesammenlægningen skal harmoniseres.
- Vi skal have et ensartet niveau hele vejen rundt i kommunen. For de øvrige kontrakter, der skal forhandles, vil prisen derfor også stige. Dog vil stigningen ikke nødvendigvis være den samme, som vi så i Sundby, siger formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Guldborgsund Kommune, Arne Graae Jensen, der ikke frygter, at flere teleselskaber vil droppe kommunen af den grund.

Indtil videre har kommunen da også formået at genforhandle to andre kontrakter med teleselskaber på plads inden for det seneste år.
- Og her er lejeprisen også steget til det niveau, vi laver nye kontrakter på, fortæller direktøren for Teknik og Miljø i kommunen, Bruno Andersen.

Vil samarbejde i fremtiden
I Lolland Kommune kan formanden for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Gert Mortensen, godt forstå, hvorfor nabokommunen har valgt at hæve priserne. Alligevel har de ingen planer om at gøre det samme.
- Vi har ikke specifikke planer om at hæve taksterne. Som borgerambassadør mener vi ikke, at teleselskaberne skal kunne bruge prisen som argument, siger Gert Mortensen.

Fra telebranchen side er der også generelt forståelse for, at taksterne kan stige. Dog ikke mere end at teleselskaberne fortsat har incitament til at være til stede.
- For så kan det være nok så rimeligt, men tosset at man mister mobildækningen, siger Jakob Willer, der er direktør i Telekommunikationsindustrien.

Han mener dog også, at kommunerne og teleselskaberne er nået ud over den diskussion.
- For vi er enige om, at er nødt til at samarbejde og have en dialog om det her. Sagen, som den, vi så i Guldborgsund Kommune, er det vores mål, at vi skal undgå fremadrettet, siger Jakob Willer.

Selvom TDC allerede har valgt at takke nej til en lejekontrakt med en prisstigning på 400 procent, fastholder Guldborgsund Kommune at deres pris er den rigtige.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kort om mastesagen i Sundby
Guldborgsund Kommune skulle sidste år genforhandle TDC’s lejeaftale af masten i Sundby. I den forbindelse valgte kommunen, efter råd fra deres mægler AlphaCon, at hæve prisen for lejen med 400 procent i et forsøg på at harmonisere priserne i kommunen. Efter en del forhandlinger valgte TDC at takke nej til aftalen. Teleselskabet mente, at kundegrundlaget i området var for lille i forhold til den nye og noget anderledes pris. Derfor er masten, som også andre teleselskaber benyttede, i dag droppet.