Lokal Horesta-formand: - Brug de lokale spisesteder

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Myndighedernes seneste påbud tirsdag aften forbyder blandt andet spisesteder at holde åbent for gæster. Men de må gerne levere takeaway.

Offentliggjort Sidst opdateret

Formanden for Horesta - hotel- og restaurationsbranchens brancheforening - i Region Sjælland, Allan Hansen, havde godt fornemmet hvad vej, udviklingen gik. Så det kom ikke som noget stort chok for ham, da statsminister Mette Frederiksen tirsdag aften meddelte, at restauranter og andre spisesteder frem til 30. marts skal holde lukket for gæster, men gerne må tilbyde takeaway.

- Set med realistiske briller er det et fornuftigt og nødvendigt tiltag for at inddæmme coronasmitten. Alt det her har også gjort, at nogle er begyndt at søge nye veje og blandt andet tilbyder takeaway. Det har jeg også selv gjort i dag, siger Allan Hansen, der til daglig driver Folkets Hus i Maribo.

- Min egen ordrebog for marts måned er røget helt væk, og jeg frygter, at april også bliver en rigtig stille måned.

Han glæder sig dog over, at regeringen med forskellige hjælpepakker forsøger at afbøde de økonomiske konsekvenser for restauratører, medarbejdere og andre indenfor branchen. Men hjælpepakker udgør ikke alle ingredienserne i opskriften på at hente det tabte hjem igen.

Derfor opfordrer han borgerne til at hjælpe ved at bestille aftensmaden udefra via takeaway.
- Brug de lokale spisesteder. De bestillinger kan være med til at holde hjulene i gang hos dem i denne periode, lyder det fra Allan Hansen.