Museum sender live fra jernalder-udgravning

Foto: Museum Lolland-Falster.

Hvis publikum ikke kan komme til udgravningen, så må udgravningen komme til publikum. Museum Lolland-Falster har tænkt kreativt her i coronatiden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Museum Lolland-Falster er i øjeblikket i fuld gang med udgravningen af intet mindre end Danmarks bredeste hulbælte fra jernalderen. Det foregår i Rødbyhavn som en del af de forberedende arbejder forud for byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

Hulbæltet var et forsvarsværk og en form for datidens minefelt. Det bestod ifølge en pressemeddelelse fra museet af omkring 20.000 sylespidse pinde, der stod i lange rækker over en afstand på mere end 800 meter. Bæltet var op til 15 meter bredt og havde til formål at sinke fjendens fremrykning.

Normalt ville museet invitere interesserede borgere til åben udgravning på stedet, hvor de kunne komme helt tæt på hulbæltet og tale med arkæologerne, som arbejder på stedet.

Men på grund af covid-19-restriktionerne er den slags ikke muligt i øjeblikket. I stedet har museet besluttet at sende direkte fra udgravningen via Facebook.

Det foregår i morgen onsdag, 6. maj, klokken 19.30. Her vil projektleder Bjørnar Måge vise rundt i udgravningen og fortælle om de fund, man har gjort.

Museumsinspektørerne Anders Rasmussen og Marie Brinch fortæller om, hvem der ledede forsvaret og om nogle dramatiske begivenheder langt nede i det nuværende Tyskland, som magtfulde folk fra Lolland måske var indblandet i.

Man skal dog ikke gøre sig forhåbninger om at se nogen af de mange tilspidsede pile. De er for længst rådnet væk, men hullerne, de var gravet ned i, kan ses endnu.

For at se udsendelsen skal man "synes om" og følge Museum Lolland-Falster på Facebook. Man skal derudover markere, at man deltager ved at vælge ”deltager” i opslaget om, at Museum Lolland-Falster sender live.

Skulle man misse det, så er udsendelsen tilgængelig på museets facebookside bagefter, oplyser Museum Lolland-Falster.